Yvon Chouinard etablerte Patagonia i 1973. Det hele startet med at de solgte skreddersydd fjellklatringsutstyr, før produksjonen ble utvidet til å inkludere klær laget for andre utendøraktiviteter.
Patagonia har vært engasjert i flere miljø- og politiske aktivistkampanjer, inkludert å gi 1% av sine totale salg til miljøorganisasjoner og 100% av salget fra Black Friday til miljøorganisasjoner (som har totalt $10 millioner).
ER PATAGONIA ET BÆREKRAFTIG MERKE?
Patagonia har oppnådd en B-Corp sertifisering, noe som betyr at det er blant de mer bærekraftige merkene innen sportsutstyr. Patagonia fortsetter også å øke sin bruk av miljøvennlige materialer i kolleksjonen.
Dessuten er Patagonia medlem av både Sustainable Apparel Coalition og 1% For The Planet
ER PATAGONIA ET SOSIALT ANSVARLIG SELSKAP?
Når vi på Kårvatn nå tar inn nye merker ønsker vi kun merker som tar sosialt og miljømessig ansvar for sin produksjon. Det å produsere noe er per definisjon ikke bærekraftig. Derfor er det viktig for oss at merkene leverer på de områdene de kan i form av å lage produkter som varer, å sikre gode arbeidsforhold og å kompensere for de utslippene og de miljømessige negative konsekvensene det å drive produksjon av forbruksartikler er forbundet med.
Patagonia er tydelige i å fremme tryggere arbeidsforhold og rettferdige arbeidspraksiser gjennom sine forsyningskjeder. De deltar i Corporate Responsibility (CR) bevegelsen som oppfordrer selskaper til å ta ansvar for sin påvirkning og aktivitet på kunder, samfunn, ansatte og miljøet.